tiistai 20. lokakuuta 2009

Kirjaostoksilla 2

Päätin hankkia kolmelle ystävälleni/tuttavalleni kirjajoululahjan (kyllä nyt voi jo joululahjoja ostaa), koska tiedän sen olevan heille mieluista. Tiedän myös, että yksikään heistä ei ole lukenut Vaskikirjojen kirjoja, joten en tule hankkineeksi tuplakappaleita (itse sain yhdessä välin jatkuvasti kirjoja joita minulla oli jo, tai jonka joku muukin oli päättänyt hankkia). Samalla yritän edelleen tukea Vaskikirjojen pienkustantamotoimintaa.

Viimeksi kun noudin Moorcockin Katso ihmistä -kirjan paikallisesta kirjakaupasta, kysyin ohimennen tilasivatko he enemmänkin kirjoja myymälään myyntiin. No, eivät tilanneet kuin sen yhden kappaleen minulle. Yritin vihjailla, että joululahjakausi alkaa, mutta sen kertainen myyjä ei oikein uskonut minua. Tarkistin tilanteen tänään. Ei yhtään Vaskikirjaa hyllyssä, niinpä menin myyntitiskille paperilapun kanssa, johon olin etukäteen kirjoittanut haluamani kirjailijoiden ja kirjojen nimet.

Mukaeltu keskustelu:
Minä: Minulla olis kolme kirjaa, jotka haluaisin, mutta en löytänyt hyllystä.

Myyjä katsoo lappua: La... Lanh...

Minä (sadattelen mielessäni lennokasta käsialaani): Lankhmarin varkaat

Myyjä katsoo tietokoneen näyttöä: Ei löydy meiltä. Laitetaanko tilaukseen? Sen hinta on xx (en muista mitä hän sanoi hinnaksi). Saatavissa alle viikossa.

Minä: Joo tilataan.

Myyjä katsoo lappua: Thomas Ru...

Minä (sadattelen mielessäni lennokasta käsialaani): Thomas Riiminiekka
Myyjä: Ai, Riiminiekka. Ei näytä löytyvän.

Minä: Tilataan sekin.

Myyjä ilmoittaa hinnan ja että kirja on saatavissa alle viikossa: Peuraheimo?

Minä (tyytyväisenä, että yksi nimi oli luettavissa): Niin, kirjailija Pekka Halonen.

Myyjä katsoo päätettä ja naurahtaa: Miten osasitkin valita juuri sellaiset kirjat, joita meillä ei ole. Tilataanko?

Minä nyökkään ja jätän sanomatta, että ei ollut vaikeaa osata. Kirjakaupan SFF-hyllyssä oli nimittäin vain yksi pienkustantamon kirja, jos oikein havaitsin; Neil Gaimanin Aarteita ja muistoesineitä. Martinin kovakantinen Valtaistuinpeli oli kadonnut. Toivottavasti pääsi hyvään kotiin.

Odottelen nyt sitten joululahjapaperin kera tekstiviestiä kirjojen saapumisesta, ja toivon, että osasin valita kullekin lahjansaajalle juuri sen kirjan mistä he todennäköisimmin pitävät. Tiedänpä etukäteen mitä pari muuta ystävääni saavat joululahjakirjakseen: Joe Abercrombien Ase itsen. Toivottavasti minä en saa. Aion nimittäin ostaa sen itse niin pian kuin se on mahdollista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat iloinen yllätys!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...