tiistai 29. joulukuuta 2009

Paolo Bacigalupi: The Windup Girl

Luin Paolo Bacigalupin kaksi novellia, Yellow Card Man ja The Calorie Man, joista varsinkin ensimmäinen iski tajuntaan ja lujaa. Koska olin lisäksi nähnyt varsin kehuvan arvion kirjailijan tänä vuonna ilmestyneestä kokopitkästä romaanista The Windup Girl, päätin katsoa millaisesta kirjasta oli kyse. Siinä missä Yellow Card Man oli tiivis, tiheätunnelmainen pitkähkö novelli, jossa kaikki tapahtumat ja maailmankuvaus osui nappiin, ja missä The Calorie Man lisäsi maailmankuvaukseen toisen aspektin, The Windup Girl ei valitettavasti ihan onnistunut vakuuttamaan.

Kirjan tarina sijoittuu tulevaisuuden Thaimaan Bangkokiin ajalle jolloin fossiilisten polttoaineiden käyttö on suurelta osin harvinaista ja maapallon ilmasto on lämmennyt. Poliittisten sotilasvaltioiden ja öljymahtien sijaan vallassa ovat suuret viljelystaloutta säätelevät yritykset. Valuuttana käytetään kaloreita. Kirjassa on kolme pääkertojahahmoa. Anderson on amerikkalainen AgriGen-yhtiön kalorimies, joka etsiskelee kasvilajeja, jotka mahdollisesti ovat selvinneet maapallolla eri tuholaisista ja kasvisairauksista huolimatta, tulematta ihmisille vaarallisiksi. Emiko on windup-tyttö, japanilaisten kehittämä Uusi ihminen, täydellinen palvelija, joka on hylätty Bangkokiin ja joutunut prostituoiduksi. Hock Seng on Bangkokiin sulkeutumisen jälkeen jäänyt kiinalainen toisen luokan kansalainen, yellow card-henkilö, joka joutuu taistelemaan olemassaolostaan.

The Windup Girlin maailmanluonti on onnistunutta. En tunne nyky-Thaimaata, mutta kirjasta tuntuu välittyvän aito ymmärrys kansakuntaa ja sen tapoja ja ajatusmaailmaa kohtaan. Myös tulevaisuuden kuva siitä mitä tapahtuu, kun vallan välineenä käytetään ruuantuotantoa ja kasvien (ja eläinten) geenimanipulaatiota öljyherruuden poistuttua kuvioista, tuntuu uskottavalta. Maailman siemenpankit ovat arvossa arvaamattomassa ja jopa Suomessa on käyty niiden tiimoilla taisteluja. Andersonin yhteydessä Suomen tapahtumiin viitataan useamman kerran. Jäin miettimään, miksi kirjailija halusi ottaa juuri Suomen mukaan tarinaan (nimellisesti), kun esimerkiksi Norja olisi Huippuvuorten siemenpankillaan ollut realistisempi kohde, mutta en suinkaan valita.

Puitteet antaisivat vaikka millaisia mahdollisuuksia upealle ja pelottavallekin tarinalle, jos useammallekin. Yellow Card Man on sellainen tarina. The Windup Girlissä henkilöhahmot pudottavat tasoa. Vaikka kirjassa ei ole selviä sankareita tai vihollisia, ja hahmot ovat taatusti harmaita, niin heistä puuttuu se jokin. Loppua kohden huomasin ajattelevani, ettei ole oikeastaan väliä miten kelleen heistä käy. Heidän kohtalonsa ei liikuttanut suuntaan eikä toiseen, ja se on minulle henkilökohtaisesti aina huono merkki. Henkilöhahmojensa puolesta kirja tuntuu ylivenytetyltä novellilta, joka ei pysy tiiviisti paketissa. Maailmankuvaus pelastaa kirjassa paljon, ja sitä voi ongelmitta jopa ylistää.

The Windup Girl on kirja, joka antaa paljon lupauksia siitä mihin Bacigalupi parhaimmillaan pystyy. Myönnän, että minun arviooni vaikutti paljon Yellow Card Man -novellin erinomaisuus, ja kun kirja ei sille tasolle yltänyt, se tuntui hienoiselta pettymykseltä. Silti minusta on suositeltavaa pohjustaa kirjan tarinaa lukemalla ensin kaksi samaan maailmaan liittyvää novellia. En epäile, etteikö The Windup Girl löydä tietänsä Hugo-ehdokaslistalle ensi vuonna ja ansaitusti. Epäilen, onko siitä voittajaksi asti.

1 kommentti:

  1. Vuodatuksesta kopioidut kommentit:

    Rauno K kirjoitti 14.10.2010 - 12:01
    Olen samaa mieltä kanssasi The Windup Girlin maailman luonnista. Siinä oli aitoutta. Bacigalupi ei selvästikään ole hard science fiction -kirjoittaja, mutta pehmoilmastonmuutoskirjoittajana hän kyllä pärjää (en sano tätä negatiivisessa merkityksessä). Minua ehkä eniten häiritsi tarpeeton raiskauskohtauksen kuvaus. Sillä tunnuttiin hakevan enemmän shokkivaikutelmaa kuin syvyyttä henkilön tilanteeseen. Ymmärrän hyvin miksi tämä kirja on ollut palkintoehdokkaana, sillä kirjailijalla on selvästi oma tyylinsä.

    Raija kirjoitti 14.10.2010 - 20:04
    Mietin sitä kuinka paljon kirjailija yrittää tarkoituksella shokeerata ja kuinka paljon voidaan pistää kirjailijan perustyylin piikkiin. Bacigalupin ihmishahmot eivät saa pehmeää käsittelyä, ja siksi ihastuin etenkin hänen novelleissaan tyyliin. Heidän tekojaan ajaa pohjimmaiset sisäiset tarpeet, eivät ideologiat ja ajatus siitä mikä yleisesti on oikea tapa toimia. Tämä on mielestäni rehellisempää, sillä se huomioi ihmisen perustarpeen ajatella itsestään positiivisempana kuin ehkä mitä todellisuudessa on ja eliminoi sen vaikutuksen pois.
    Kun Bacigalupi onnistuu, jälki on hienoa. The Windup Girlissä jäätiin hieman puolitiehen ja siksi voin allekirjoittaa ajatuksesi kyseisestä kohtauksesta.

    Mitä tulee tieteellisyyden tarkkuutteen, niin sen tarpeesta voi olla montaa mieltä. Luen itse työkseni tieteellistä kirjallisuutta, ja sen vuoksi vaikka science fictionissa pysyttelenkin mukavuusvyöhykkeellä, niin haen kirjallisuudella pakoa arjesta. Itse en kaipaa ehdottomasti faktoja fiktioon, jos niiden puute ei riko koko tarinan rakennetta.

    Menipäs vuodatukseksi... :)

    Raija kirjoitti 14.10.2010 - 20:08
    Luin vastauksesi uudelleen ja toivottavasti en kommentoinut ihan asian vierestä...

    Rauno K kirjoitti 14.10.2010 - 21:04
    Ihan asiasta tuli. Lukeminen on tietenkin subjektiivinen kokemus. Kun sanoit, ettei The Windup Girl ole kolahtanut kaikkiin, ymmärsin hyvin mitä tarkoitit. On kuitenkin olemassa taso, jolla tarkastellaan kirjailijan taitoja, välittämättä siitä pitääkö tarinasta vai ei. Bacigalupi on lahjakas ja luen hänen teoksiaan jatkossakin.

    Raija kirjoitti 20.10.2010 - 23:36
    On kuitenkin olemassa taso, jolla tarkastellaan kirjailijan taitoja, välittämättä siitä pitääkö tarinasta vai ei.
    Tuo on itseasiassa aikasta hienosti sanottu. Meni hetki ennen kuin sisäistin.

    VastaaPoista

Kommentit ovat iloinen yllätys!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...